🏗️ Stadsbestuur maakt bocht: Edgard Hooghuyszaal wordt toch gerenoveerd
Vier maanden nadat het stadsbestuur de Edgard Hooghuyszaal sloot wegens ernstige veiligheidsproblemen, komt er dan toch een opvallende ommezwaai. De stad kiest niet langer voor een definitieve sluiting, maar wil de zaal via gerichte instandhoudingswerken opnieuw veilig en bruikbaar maken. De aankondiging kwam donderdagavond van schepen Maarten Blommaert (N-VA) tijdens de gemeenteraadscommissie Ruimtelijke Ordening en Facility.
De beslissing betekent een belangrijke wending in een dossier dat de voorbije maanden voor heel wat beroering zorgde in Nieuwerkerken. De sluiting leidde tot protestacties, een petitie en herhaaldelijke tussenkomsten op de gemeenteraad. Vooral het Feestcomité bleef aandringen op een renovatie in plaats van een definitieve sluiting.
Hoewel uit technische onderzoeken bleek dat de elektriciteit, het vals plafond en vooral de dakconstructie ernstige veiligheidsrisico's vormen, kiest het stadsbestuur nu voor een beperkte maar gerichte renovatie. De werken omvatten onder meer de stabilisatie van het dak, de plaatsing van een nieuw plafond, een volledig vernieuwde elektrische installatie en een opfrissing van de zaal.
"We willen op korte termijn opnieuw een veilige en conforme zaal aanbieden aan de inwoners van Nieuwerkerken," verklaarde schepen Blommaert. Volgens hem moet de ingreep ervoor zorgen dat de zaal nog vier à vijf jaar gebruikt kan worden, in afwachting van een definitieve oplossing.
Niet het volledige gebouw zal opnieuw openen. De bibliotheek en de fitnessruimte blijven voorlopig gesloten. De focus ligt volledig op het opnieuw beschikbaar maken van de ontmoetingszaal voor verenigingen en activiteiten.
De aankondiging werd positief onthaald, ook bij de oppositie. Ann Van de Steen (Voor Aalst) noemde het "goed nieuws" en ziet opnieuw perspectief voor het verenigingsleven in Nieuwerkerken. Intussen blijven de gesprekken met Eendracht Nieuwerkerken lopen over een structurele langetermijnoplossing.
Met de aangekondigde renovatie lijkt de Edgard Hooghuyszaal voorlopig gered en behoudt Nieuwerkerken opnieuw een cruciale ontmoetingsplaats voor het lokale verenigingsleven.
Vier maanden nadat het stadsbestuur de Edgard Hooghuyszaal sloot wegens ernstige veiligheidsproblemen, komt er dan toch een opvallende ommezwaai. De stad kiest niet langer voor een definitieve sluiting, maar wil de zaal via gerichte instandhoudingswerken opnieuw veilig en bruikbaar maken. De aankondiging kwam donderdagavond van schepen Maarten Blommaert (N-VA) tijdens de gemeenteraadscommissie Ruimtelijke Ordening en Facility.
De beslissing betekent een belangrijke wending in een dossier dat de voorbije maanden voor heel wat beroering zorgde in Nieuwerkerken. De sluiting leidde tot protestacties, een petitie en herhaaldelijke tussenkomsten op de gemeenteraad. Vooral het Feestcomité bleef aandringen op een renovatie in plaats van een definitieve sluiting.
Hoewel uit technische onderzoeken bleek dat de elektriciteit, het vals plafond en vooral de dakconstructie ernstige veiligheidsrisico's vormen, kiest het stadsbestuur nu voor een beperkte maar gerichte renovatie. De werken omvatten onder meer de stabilisatie van het dak, de plaatsing van een nieuw plafond, een volledig vernieuwde elektrische installatie en een opfrissing van de zaal.
"We willen op korte termijn opnieuw een veilige en conforme zaal aanbieden aan de inwoners van Nieuwerkerken," verklaarde schepen Blommaert. Volgens hem moet de ingreep ervoor zorgen dat de zaal nog vier à vijf jaar gebruikt kan worden, in afwachting van een definitieve oplossing.
Niet het volledige gebouw zal opnieuw openen. De bibliotheek en de fitnessruimte blijven voorlopig gesloten. De focus ligt volledig op het opnieuw beschikbaar maken van de ontmoetingszaal voor verenigingen en activiteiten.
De aankondiging werd positief onthaald, ook bij de oppositie. Ann Van de Steen (Voor Aalst) noemde het "goed nieuws" en ziet opnieuw perspectief voor het verenigingsleven in Nieuwerkerken. Intussen blijven de gesprekken met Eendracht Nieuwerkerken lopen over een structurele langetermijnoplossing.
Met de aangekondigde renovatie lijkt de Edgard Hooghuyszaal voorlopig gered en behoudt Nieuwerkerken opnieuw een cruciale ontmoetingsplaats voor het lokale verenigingsleven.
Bron Gazet Ajoin