Politie Aalst moderniseert lokale meldkamer
De nieuwe meldkamer van de toekomst bevindt zich in Aalst en werd vandaag, vrijdag 7 juni, voorgesteld door de burgemeester en de politie van Aalst. Deze meldkamer, gelegen in het politiehuis in de Beekveldstraat, heeft een volledige metamorfose ondergaan, waarbij systemen voor telefonie, radiocommunicatie en cellenbeheer vernieuwd zijn.
Politie Aalst is één van de twee zones in Oost-Vlaanderen met een eigen meldkamer, die 24/7 bemand is, samen met de dienst Interventie. Deze meldkamer verwerkt politieoproepen en stuurt de juiste hulpdiensten aan. Noodoproepen via 112 worden eerst door de provinciale meldkamer opgevangen en dan doorgestuurd naar Aalst, terwijl lokale oproepen rechtstreeks naar de meldkamer gaan. De medewerkers coördineren de ploegen op het terrein, verzorgen de radiocommunicatie en ondersteunen de politie met informatie- en datasystemen.
Korpschef Jürgen Dhaene benadrukt dat de modernisering de dienstverlening optimaliseert en essentieel is voor de veiligheid van de samenleving. Burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) onderstreept het belang van een lokale meldkamer voor snelle reacties en betere coördinatie, dankzij de kennis van de stad en de nauwe samenwerking met andere hulpdiensten.
De meldkamer heeft ook cameratoezicht over de binnenstad en ANPR-camera's, kan ploegen uitsturen bij verdachte situaties, en houdt toezicht op het cellencomplex. Verder behandelt de meldkamer dringende berichten, inkomende mails, BIN-berichten en de loketfunctie buiten kantooruren.
De operationele verhuizing naar de nieuwe meldkamer zal kort voor de zomervakantie plaatsvinden, zonder hinder voor de burgers, waarbij de politie Aalst bereikbaar blijft.
Foto's ©Swirko
De nieuwe meldkamer van de toekomst bevindt zich in Aalst en werd vandaag, vrijdag 7 juni, voorgesteld door de burgemeester en de politie van Aalst. Deze meldkamer, gelegen in het politiehuis in de Beekveldstraat, heeft een volledige metamorfose ondergaan, waarbij systemen voor telefonie, radiocommunicatie en cellenbeheer vernieuwd zijn.
Politie Aalst is één van de twee zones in Oost-Vlaanderen met een eigen meldkamer, die 24/7 bemand is, samen met de dienst Interventie. Deze meldkamer verwerkt politieoproepen en stuurt de juiste hulpdiensten aan. Noodoproepen via 112 worden eerst door de provinciale meldkamer opgevangen en dan doorgestuurd naar Aalst, terwijl lokale oproepen rechtstreeks naar de meldkamer gaan. De medewerkers coördineren de ploegen op het terrein, verzorgen de radiocommunicatie en ondersteunen de politie met informatie- en datasystemen.
Korpschef Jürgen Dhaene benadrukt dat de modernisering de dienstverlening optimaliseert en essentieel is voor de veiligheid van de samenleving. Burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) onderstreept het belang van een lokale meldkamer voor snelle reacties en betere coördinatie, dankzij de kennis van de stad en de nauwe samenwerking met andere hulpdiensten.
De meldkamer heeft ook cameratoezicht over de binnenstad en ANPR-camera's, kan ploegen uitsturen bij verdachte situaties, en houdt toezicht op het cellencomplex. Verder behandelt de meldkamer dringende berichten, inkomende mails, BIN-berichten en de loketfunctie buiten kantooruren.
De operationele verhuizing naar de nieuwe meldkamer zal kort voor de zomervakantie plaatsvinden, zonder hinder voor de burgers, waarbij de politie Aalst bereikbaar blijft.
Foto's ©Swirko
Bron Gazet Ajoin